Praca w opiece nad seniorem nie jest najłatwiejsza. Często wymaga sporych poświęceń i stawiania potrzeb drugiego człowieka ponad własnymi. Nic więc dziwnego, że opiekunowie i opiekunki oczekują, że wypłata wpłynie o czasie. Kiedy jednak termin mija, a pieniędzy na koncie nie przybywa, zaczynają się niepokoić. Co zrobić i jak reagować, jeśli i nas to spotkało? Jak się bronić, gdy nieuczciwa agencja nie chce wypłacić wynagrodzenia?

Praca w opiece nad seniorem a obowiązek wypłaty

Wypłacenie opiekunce należności jest obowiązkiem pracodawcy. Od tej zasady nie ma wyjątków, zarówno w przypadku umów o pracę, jak i umów zlecenie. Agencje opieki zawsze powinny określić wysokość wypłaty, najlepiej w cyklu miesięcznym. Istotne są więc zapisy w umowie między nami a wybraną firmą opiekuńczą. Najczęstszym procederem jest wypłacanie pieniędzy do 10 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych ustaleń, ale jeżeli mija wskazany w umowie czas, a pieniędzy nadal nie ma, trzeba to wyjaśnić. Zapewne czujemy irytację – to zupełnie zrozumiałe. My wywiązujemy się przecież ze swojego obowiązku, jakim jest praca w opiece nad seniorem. Warto jednak na początku spróbować polubownie załatwić sprawę. Być może wina jest po stronie banku albo zdarzył się błąd w księgowości. Spokojna rozmowa powinna rozjaśnić sytuację.

Pamiętajmy, że właściwie każdy bank realizuje przelewy kilkakrotnie w ciągu dnia. Agencja, z którą współpracujemy, powinna o tym wiedzieć. Jeśli jest wiarygodna i rzetelna, to dołoży wszelkich starań, by wypłata znalazła się na naszym koncie w określonym terminie. Dobrze jest dopytać, z jakiego banku będą wypływały transakcje. Jeżeli to ten sam bank, w którym mamy konto, wypłata powinna wpłynąć niemal natychmiast. Jednak na potrzeby artykułu przyjmijmy, że agencja opieki wysyła wypłatę z innego banku. Minął już wskazany w umowie termin, a pieniędzy dalej nie ma? W takim przypadku dobrze jest skontaktować się z koordynatorem albo z działem księgowości. Być może usłyszymy, że przelew już wyszedł – wtedy poprośmy o wysłanie potwierdzenia na nasz adres e-mail. To doskonały sposób, żeby sprawdzić wiarygodność firmy opiekuńczej.

wypłata od agencji opieki

Co, jeśli pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia?

Zdarzają się agencje, które notorycznie spóźniają się z wypłatą albo w ogóle jej unikają. Tego typu sytuacje są wyraźnym sygnałem, że nie warto współpracować z taką firmą. Prywatna opieka osób starszych to specyficzna branża. Szukając zatrudnienia, można szybko i nieoczekiwanie natknąć się na nieuczciwych pracodawców. Aby zminimalizować to ryzyko, dobrze jest szukać pracy w sprawdzonych miejscach, które zrzeszają renomowane, legalnie działające agencje. Jednym z takich miejsc jest SenioPort. Jeżeli jednak szukaliśmy na własną rękę i znaleziona agencja nie wywiązuje się z obowiązków, można złożyć pisemną skargę w Państwowej Inspekcji Pracy. Każdy z nas chciałby tego uniknąć, ale czasami nie ma innego wyjścia. Kolejnym krokiem jest wysłanie wezwania do zapłaty. Wykorzystajmy do tego opcję listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. W wezwaniu określmy termin, do którego spodziewamy się spłaty należności. Zamieśćmy w nim też adnotację, że w przeciwnym razie skierujemy sprawę do sądu. Gdy mimo tego wezwania pracodawca nie wypłaci nam należności, złóżmy w sądzie pozew o wydanie nakazu zapłaty.

W ten sposób odzyskamy należne nam pieniądze

Co zrobić, gdy agencja nie chce przelać nam wypłaty na konto? Droga postępowania zależy od umowy, którą podpisaliśmy.

Zatrudnienie opiekunki osoby starszej na umowę o pracę

Jeśli obowiązuje nas umowa o pracę, to jesteśmy chronieni prawem pracy, zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Powinniśmy więc zgłosić się do Państwowej Inspekcji Pracy w kraju lub do jej odpowiednika za zachodnią granicą. Drogę postępowania opisaliśmy w powyższym akapicie – najpierw pisemna skarga, później wezwanie do zapłaty i jeśli to nie da spodziewanego wyniku, skierowanie sprawy na drogę sądową.

opiekunka osoby starszej

Praca w opiece nad seniorem na umowę zlecenie

Najczęstszą formą umów zawieranych z opiekunkami jest umowa zlecenie, czyli cywilnoprawna. W takim przypadku nie można dochodzić swoich praw w Państwowej Inspekcji Pracy. Co zatem robić? Przede wszystkim wysyłajmy do agencji opieki ponaglenia i przypomnienia. Najlepiej robić to drogą mailową albo tradycyjną pocztą. W ten sposób będziemy mieć potwierdzenie, że staraliśmy się o odzyskanie pieniędzy. Jeśli ponaglenia nie zadziałają, trzeba będzie wysłać tradycyjną pocztą tak zwane przedsądowe wezwanie do zapłaty. Niech to będzie przesyłka polecona z potwierdzeniem odbioru przez adresata. Tak samo, jak powyżej, określamy ostateczny termin zapłaty i ostrzegamy, że w przypadku nieuregulowania należności sprawa zostanie skierowana do sądu. A jeśli i to nie zadziała, konieczne będzie udanie się do prawnika i rozprawa sądowa.

Warto pamiętać, że praca w opiece nad seniorem na umowę zlecenie podlega pod kodeks cywilny. Wynika z niego, że Zleceniodawca jest zwolniony z wypłacenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy umowa zostanie wypowiedziana. Jednak i w tym przypadku zobowiązuje się do uregulowania należności za dotychczas przepracowany czas. Dlatego zawsze opłaca się walczyć o swoje i nie poddawać się pomimo trudności. Dzięki temu odzyskamy należne nam pieniądze za pracę w niemieckiej opiece.