Rozmowa kwalifikacyjna kojarzy się nam głównie z zadawanymi przez rekrutera pytaniami. Skupiamy się na tym, żeby odpowiadać na nie wyczerpująco. Zdarza się, że wcześniej sprawdzamy, o co mogą nas zapytać i przygotowujemy sobie wypowiedź „na wszelki wypadek”. Często jednak zapominamy, że my również możemy zadawać pytania na rozmowie kwalifikacyjnej. O co zatem zapytać naszego rozmówcę?

Opieka w Niemczech: najważniejsze informacje

Istnieje kilka kwestii, o których warto się dowiedzieć jeszcze przed wyjazdem do pracy w opiece nad osobami starszymi. Doskonałym momentem na to jest właśnie rozmowa kwalifikacyjna. Co prawda nie możemy zobaczyć zdjęcia przyszłego podopiecznego, ale mamy możliwość wyboru w tym zakresie. To rodzina niemiecka wybiera opiekunkę, ale agencja decyduje, jakie oferty nam przedstawić. Dobrze więc już na samym początku określić charakter szteli, na której nam zależy. Płeć seniora jest nam obojętna, ale nie chcemy opiekować się osobą leżącą? Dajmy o tym znać rekruterowi.

Firma, przedstawiając nam ofertę, powinna bez pytania poinformować nas o:

  • przewidywanym terminie wyjazdu,
  • długości pobytu w opiece w Niemczech,
  • oczekiwanej znajomości języka,
  • lokalizacji zlecenia,
  • proponowanym wynagrodzeniu,
  • stanie zdrowia przyszłego podopiecznego.

To jednak tylko główne kwestie, które można (a czasami nawet trzeba) rozwijać. Rozmowa kwalifikacyjna jest szansą dla nas, by zadać dokładne pytania i uniknąć nieporozumień. Poniżej znajdziemy kilka tematów, które warto poruszyć w rozmowie z agencją.

pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

O co pytać na rozmowie kwalifikacyjnej?

Pierwszym ważnym aspektem pracy opiekunki w Niemczech są finanse. Warto dowiedzieć się, czy podana w ogłoszeniu kwota jest netto czy brutto. Zdarza się bowiem, że nieuczciwe firmy przyciągają pracowników sporymi sumami. Kiedy jednak dochodzi do podpisania umowy, okazuje się, że realne wynagrodzenie jest niższe. Uważajmy także na ukryte koszty i kary umowne. Może się okazać, że za wyższą o kilkaset euro stawką stoją koszty przejazdu, wyżywienia czy kursu językowego, które… musimy pokryć sami. Dlatego pamiętajmy, by dokładnie przeczytać umowę i dopytać, ile pieniędzy dostaniemy na rękę. A jeśli już jesteśmy przy podróży do Niemiec, wspomnijmy też o sytuacjach losowych. Zdarza się, że podopieczny musi zostać przeniesiony do szpitala. Również my możemy zachorować czy mieć potrzebę pilnego powrotu do rodziny. Czy w takiej sytuacji agencja opłaci nam przejazd, czy samodzielnie musimy kupić sobie bilet? Dowiedzmy się też, jak wygląda rozliczenie wynagrodzenia za przepracowanie krótszego lub dłuższego czasu, niż ten wskazany w umowie.

Ważne są również warunki mieszkaniowe oferowane przez niemieckiego pracodawcę. Zapytajmy więc, czy opiekunka może liczyć na osobny pokój i jaki jest rozkład pomieszczeń w domu czy mieszkaniu. Chodzi tutaj bowiem zarówno o nasz komfort, jak i wygodę podopiecznego. Jeśli bowiem toaleta i łazienka znajduje się na piętrze, będzie nam trudniej wykonywać codzienne obowiązki. W takim przypadku ułatwieniem jest winda – dowiedzmy się, czy istnieje taka opcja. Jeżeli z rozmowy wyniknie, że dom jest duży, warto dopytać, kto oprócz seniora mieszka w nim na co dzień. I tutaj gładko przechodzimy do kwestii zakresu obowiązków. W ogłoszeniu powinien znaleźć się dokładny opis wymagań względem nowej opiekunki seniora. Gdy go nie ma, dobrze jest poruszyć ten temat z rekruterem. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych sytuacji. Warto też wspomnieć o czynnościach medycznych: opiekunka domowa nie może ich wykonywać. Dowiedzmy się więc, czy do seniora przychodzi pielęgniarka i jaki jest zakres jej pracy.

opieka nad osobami starszymi

Rozmowa kwalifikacyjna to czas na poznanie firmy

Wiele agencji oferuje okazjonalne bonusy i premie. Najczęściej są one przyznawane za pracę w Wigilię, Boże Narodzenie, sylwester, Wielkanoc i podczas letnich wakacji. Warto się więc dowiedzieć, jakie są zasady ich otrzymania. Poprośmy o regulamin premii i zapytajmy, czy w trakcie naszego wyjazdu przewidziana jest jakakolwiek akcja z nimi związana. Zdarza się bowiem, że gratyfikacje finansowe firma wypłaca dopiero wtedy, gdy spełnimy szereg wymagań. Zwróćmy uwagę na wszelkie informacje zapisane drobnym drukiem. Nie pozwólmy, żeby przepracowanie jednego czy dwóch dni mniej wykluczyło nas z premii.

Dobra, wiarygodna agencja powinna posiadać całodobowy numer kontaktowy. W razie problemów podczas zlecenia musimy mieć możliwość kontaktu z firmą. Zapytajmy o to rekrutera. Poprośmy o informację, czy numer jest ogólny, czy przypisany do naszego koordynatora oraz czy można na niego dzwonić w nocy lub w dni świąteczne. Jeżeli agencja nie ma takiego numeru, to jest to co najmniej podejrzane. Renomowana firma dba o bezpieczeństwo swoich pracowników, a możliwość szybkiego kontaktu to jego podstawa. Za granicą może dojść do różnych sytuacji i posiadanie numeru alarmowego jest czasami wręcz niezbędne.

Powyższe porady pomogą nam nie tylko dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej. Dzięki nim poznamy wiele aspektów pracy z daną firmą. Wyciągnięte wnioski pozwolą podjąć najlepszą dla nas decyzję.